Buenos Aires

10 februari 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Na 1,5 week hier heb ik me ontpopt tot een ware porteño, een inwoner van Buenos Aires. Althans, dat geloof ik zelf graag. In werkelijkheid ben ik natuurlijk vaak genoeg te vinden geweest op plekken waar je struikelt over de busladingen Aziaten. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Na een lange reis begon ik mijn trip in een hostel in de wijk Microcentro, de oudste en meest centrale plek in BA en vlakbij het zakendistrict. In de avonduren begaf de helft van de gasten zich naar het dakterras, waar de flessen Quilmes (Argentijns bier) dan ook rijkelijk vloeiden. Mijn eerste week spendeerde ik op deze plek, maar ondanks dat het er ontzettend gezellig was, verkaste ik na 7 nachten naar een nieuw hostel in de wijk Palermo. Het is deze buurt waar ik echt verliefd op geworden ben. Palermo is een (hoge) middenklas wijk, het is er minder druk dan in het centrum en het barst er van de leuke restaurantjes, barretjes en winkels. Ook is het er een stuk veiliger. Nu moet ik zeggen dat ik me niet perse onveilig voelde in Microcentro, maar daar in het donker alleen over straat lopen wordt afgeraden, terwijl je in Palermo in principe om 4 uur 's nachts nog als meisje alleen naar huis kan strompelen. Niet dat ik dat gedaan heb hoor papa en mama, geen zorgen maken. (Oké, misschien één keer)

Van maandag t/m vrijdag volg ik Spaanse lessen, in een prachtig oud pand in de wijk Recoleta. De school is klein, maar de studenten en leraren zijn allemaal even lief en er worden tal van activiteiten georganiseerd. In de middag ben ik vrij, maar het grote en bruisende BA biedt amper kansen voor verveling. Ik probeer zoveel mogelijk van de stad te zien en de blaren zijn dan ook volop aanwezig: de beroemde Feria de San Telmo, waar ik een tango show zag, het toeristische La Boca waar Maradonna opgroeide en wat bekend staat om de gekleurde huisjes, het graf van Evita en de nieuwere wijk Puerto Madero waar je aan het water tijdens zonsondergang en straatvoedsel etend bijna vergeet dat je in een gigantische metropool zit. Ook ging ik een dagje naar Tigre, een uurtje van Buenos Aires, waar je met een boot de deltawateren kunt bevaren.

Via mijn buurvrouw Brigitte (dankje,  dankje nogmaals!) ben ik in contact gekomen met een Argentijnse familie, de Nigro's. Deze super lieve mensen zijn heel gastvrij, namen me op mijn tweede dag meteen mee naar La Bomba de Tiempo (een heel populair optreden van een percussieband) en vertellen me alles: van waar ik het beste ijs kan eten tot welke bus ik het beste kan nemen naar waar.
Verder heb ik veel opgetrokken met de andere leerlingen op mijn school. Niet alleen tijdens de naschoolse activiteiten, maar we bezochten o.a. ook de show Fuerza Bruta. Daarnaast gaat het ontmoeten van mensen in hostels echt ontzettend makkelijk. Ik heb nog geen avond alleen hoeven te eten en al zoveel mensen ontmoet van over de hele wereld. Dat ik nu best een woordje Spaans spreek komt wel van pas, bijvoorbeeld toen ik in dit hostel belandde, waar ik tot nu toe nog maar één Engels sprekend persoon ontmoet heb en op een zaal slaap met enkel een groep Argentijnse mannen. Uiteindelijk werd het super gezellig en heb ik ook met hun een hele leuke tijd gehad!

Wanneer ik dan tijdens de ochtendspits tussen tientallen Argentijnen in de metro zit, op weg naar school, en ik zelfs het smekende verhaal van de bedelaar kan volgen, hem net als vele anderen een paar pesos toestop en al zwetend en puffend mijn weg vervolg, dan, heel even, voel ik me toch wel een beetje alsof ik hier al jaren woon. Maar het is zoals ze zeggen; plannen tijdens het reizen kun je vergeten, ze veranderen meteen. En dat is ook echt zo. Ik ben zo enthousiast geworden van de verhalen van andere reizigers dat ik meer wil zien en doen, en dus heb ik besloten de grote Argentijnse hoofdstad iets eerder dan gepland achter me te laten.

Buenos Aires, de stad waar je midden in de nacht nog een boek kunt kopen op Avenida Corrientes, waar je in de clubs altijd na zonsopgang naar huis gaat, waar het om 8 uur 's avonds tijd voor thee is en er om 11 uur een feestmaal wordt bereid en waar het in de zomer zo belachelijk warm is dat ik al dat eten er vast (hopelijk) weer vanaf gezweet heb. Wat is het leuk, maar volgende week wil ik vertrekken richting Uruguay :) Ik hou jullie op de hoogte!

Muchos besos!

1. Opa en oma van Dongen:
    11 februari 2016
    Leuk verhaal nu hebben wij een indruk wat je allemaal beleefd.dat je bij Evitta bent geweest .heel bijzonder.volgen ons zijn jou dagen tekort.en dat mee die warmtebij ons is alles prima.met
    Hans gaat hetlangzaam beter hij doet nu therapie in Breda. Een dikke kus van Opa en Oma van Dongen
  2. Luc:
    11 februari 2016
    Wat een leuk reisverhalen Madelief we hebben het net samen met Oma Bots. Je krijgt de hartelijke groeten van ons allemaal
  3. Hans en mirjam:
    13 februari 2016
    Hoi madelief, leuk om je verhaal zo te lezen. Dat je reisplannen gaandeweg verandert weet ik uit ervaring van toen we Scandinavië aandeden. Je laten leiden door de bewoners zelf: dan zie je de mooiste dingen die vaak niet in de boekjes staan.
    Zoals je als van opa en oma hebt vernomen; Hans gaat iedere dag weer een beetje beter, dus dat is top.
    He geniet! Ik heb me aangemeld om je verslagen te ontvangen.
    Groetjes Hans en miram
  4. Pieter:
    13 februari 2016
    Hoi Madelief,
    Wij hebben je verhaal met veel plezier gelezen. Het is voor ons een herbeleving van ons bezoek aan Buenos Aires in november 2011. We herkennen ons helemaal in jouw verhaal. Palermo was ook in onze beleving een heel relaxte wijk. Wij hebben daar toen fietsen gehuurd en zijn toen van daaruit ook door de vele parken met de Japanse en rozentuin en naar Puerto Madero gefietst. Wij waren er indertijd in het voorjaar met prachtig paars kleurende jacaranda's overal in de stad en logeerden in een huis in La Recoleta (niet ver van de begraafplaats waar Evita en andere beroemde Argentijenen zijn begraven) Kortom we zijn jaloers op je. We zijn op dit moment bij Oma in Eindhoven, die zich maar steeds verbaast dat jij op je achttiende alleen door Zuid Amerika reist. Wij wensen je ook namens Oma heel veel plezier en zijn niewsgierig naar je volgende belevenissen. Hartelijke groeten van Piet en Henriette
  5. Opa en oma van Dongen:
    16 februari 2016
    Hallo Birgit,

Nog een berichtje van opa.
    Ik schrijf dit bericht tijdens mijn laatste computerles in de Pekhoeve.

Groeten Opa
  6. Opa en oma van Dongen:
    16 februari 2016
    Hallo Madelief,

Heb ik toch de verkeerde naam boven het berichtje van mij geplaatst.
    Sorry, opa is al wat ouder!!!!

Kus opa